31 Δεκεμβρίου 2015

29 Δεκεμβρίου 2015

Κριτική του βιβλίου "Φόνος 5 αστέρων" Έλενα Ακρίτα, εκδόσεις Διόπτρα

Όταν έχεις στα χέρια σου το πρώτο μυθιστόρημα της κας Έλενας Ακρίτα, γνωρίζεις a priori ότι θα το αφήσεις από τα χέρια σου μόνο όταν φτάσεις στην τελευταία του σελίδα. Γιατί η γραφή της, είτε πρόκειται για τα Σαββατιάτικα άρθρα της σε γνωστή εφημερίδα είτε για κάποιο από τα βιβλία της, είναι εξαιρετικά χειμαρρώδης και σαγηνευτική και δεν σ’ αφήνει να δραπετεύσεις … πόσο δε μάλλον όταν πρόκειται να εμπλακείς στην εξιχνίαση ενός φόνου 5 αστέρων.

ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση

Στις 17 Δεκεμβρίου 2014, ο αιφνίδιος θάνατος του 59χρονου μεγιστάνα του τουρισμού, Γιάννου Ασλάνογλου, σοκάρει τους οικείους του και προκαλεί αναταράξεις στην ισορροπία της οικογένειας. Η κόρη του Σόνια αδυνατεί να πιστέψει το ιατρικό ανακοινωθέν και αρχίζει ν’ αναζητά τα κομμάτια του περιέργου αυτού παζλ. Στο πλευρό της στέκεται με αφοσίωση και αγάπη, η κολλητή της φίλη Ελσινόρη, η οποία προσπαθεί με τις γνωριμίες της και το δημοσιογραφικό της δαιμόνιο να βρει την άκρη ακολουθώντας τις ενδείξεις και τα γεγονότα. Ο χρόνος είναι αδυσώπητος και ο δολοφόνος θα ξαναχτυπήσει με θρασύτητα που θα τους αιφνιδιάσει. Ποιος είναι σύμμαχος και ποιος ο πραγματικός εχθρός; Ποιος φοράει μάσκα και ποια είναι η συγκλονιστική αλήθεια; Πόσο τυχαίες είναι οι συμπτώσεις που προβάλλουν ξαφνικά; Ερωτηματικά που ξεπηδούν αμείλικτα και ψάχνουν απεγνωσμένα για απαντήσεις…

Θαυμάζω χρόνια τώρα το λόγο της κας Ακρίτα στις διάφορες εκφάνσεις του. Και ομολογώ ότι με εντυπωσίασε για ακόμα μια φορά, καθώς κατάφερε να συνδυάσει την καυστική και χιουμοριστική χροιά της γραφής της με την ένταση, την αγωνία και το μυστήριο της πλοκής, διατηρώντας την απαιτούμενη ισορροπία. Με εύστοχες και συνεχείς εναλλαγές, δεν αφήνει τον αναγνώστη να χαλαρώσει, αλλά αντίθετα διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του : οι αποχρώσες ενδείξεις οδηγούν σε συμπεράσματα που ανατρέπονται στο επόμενο λεπτό, και συνειδητοποιείς ότι κάθε λεπτομέρεια είναι μελετημένη και αποτελεί ένα ακόμα λιθαράκι στο λιθόστρωτο δρομάκι προς την αλήθεια. Μόνο που κανείς δεν μπορεί να συλλάβει το δυνατό φινάλε, να συνδέσει όλες τις πληροφορίες και τα γεγονότα του χθες και του σήμερα, και να προλάβει τις καταιγιστικές εξελίξεις.

Ο ρυθμός έχει μια ένταση εκπληκτική που σε παρασύρει : σε αφήνει να ξαποστάσεις για λίγο μέσα από τις στιγμές της καθημερινότητας της κας Νατάσσας ή των ερωτικών ανησυχιών της Ελσινόρης, και ξαφνικά φουντώνει απότομα και σε μαστιγώνει με πλήθος νέων δεδομένων που κατευθύνουν την έρευνα σε νέα μονοπάτια. Το καλό μπερδεύεται με το κακό, οι υποθέσεις επαληθεύονται και ύστερα πάλι καταρρίπτονται, και η πίστη στους ανθρώπους που εμπιστεύεσαι καταρρέει σαν πύργος από τραπουλόχαρτα. Η κενότητα και οι κρυμμένες πτυχές της σκληρότητας και της αδιαφορίας που διαπερνούν την υψηλή κοινωνία προβάλλουν με γλαφυρότητα μέσα από τους χαρακτήρες του βιβλίου, και τονίζουν την έλλειψη συναισθηματικών δεσμών στους κόλπους της. Και η δύναμη του χρήματος δείχνει για άλλη μια φορά τα δόντια της…

Ένα σύγχρονο, γρήγορο, ανατρεπτικό αστυνομικό μυθιστόρημα που καθηλώνει με την εξέλιξη της πλοκής του, μα και με την ευφυή γραφή της συγγραφέως…


Κριτική του βιβλίου "Μαντώ Μαυρογένους" της Αναστασίας Δημακοπούλου

Η ιστορία μας,  είναι πλούσια σε πληροφορίες γι' αυτή την ξεχωριστή προσωπικότητα της Ελληνικής Επανάστασης. Μία από τις ελάχιστες γυναικείες φιγούρες που έκαναν δυναμική την παρουσία τους στον αγώνα της απελευθέρωσης. Με την αρχοντική-μεγαλοπρεπή  της κοψιά  αλλά και με την τεράστια οικονομική της συμβολή, συνένωσε ένθερμους Έλληνες και Ευρωπαίους φιλέλληνες στην κοινή προσπάθεια. Η χαρισματική της ομορφιά και η ιδιαίτερη προσωπικότητά της, ενέπνευσε διάσημους ζωγράφους αλλά  και ιστοριογράφους, που απομνημόνευσαν το έργο της.



Μέσα από την πολύ προσεχτική ματιά της αφοσιωμένης παραμάνας της, που αφηγείται την δοξασμένη πορεία της κυράς της, το ιστορικό αυτό μυθιστόρημα της κας Νικολάκη-Καλαμάρη, μας διδάσκει και μας μυεί σε άγνωστες πτυχές της ζωής, της μεγάλης αυτής αγωνίστριας που δυστυχώς, τα σχολικά βιβλία αποκρύπτουν ή τα περνούν ως γνώσεις στείρες και επιφανειακές, χωρίς την πρέπουσα προσοχή και εμβάθυνση που αρμόζει σ΄ένα πρόσωπο, που γνώρισε θυσίες και πόνο και αφοσιώθηκε με σώμα και ψυχή στην ελευθερία της πατρίδας της.

Ως γόνος της ονομαστής  φαναριώτικης οικογένειας των Μαυρογένηδων, με καταγωγή από τις Κυκλάδες, παρουσιάζεται ως μία πολύγλωσση προσωπικότητα, προικισμένη μ΄ένα γλυκύτατο χαρακτήρα και μια αρχοντική λεβεντιά, που όταν μιλούσε για τον ξεσηκωμό και την ελευθερία, η σπίθα και η θέρμη στα λόγια της , ζωντάνευε στα μάτια των συνομιλητών της, με αποτέλεσμα να οραματίζονται και αυτοί με την σειρά τους, ένα Έθνος ανεξάρτητο από το σπαθί του κατακτητή. Η φλόγα στον λόγο της είχε μία γλύκα και μια ηρεμία, που την καθιστούσε μία θελκτική και σαγηνευτική  παρουσία, που γοήτευε προκαλώντας ενθουσιασμό και συγκίνηση. Τ΄όραμά της για μια ελεύθερη και αναγεννημένη Ελλάδα εισακούσθηκε απ΄άκρη άκρη, ευαισθητοποίησε και προξένησε ρίγη συγκίνησης σε όλη την Ευρώπη. Οι  επιστολές της προς τις φιλελληνίδες της Αγγλίας και της Γαλλίας για οικονομική ενίσχυση, κατέστησαν τ΄όνομά της θρύλο, περιβάλλοντάς την με απεριόριστο θαυμασμό και εκτίμηση.

Πρόκειται όντως για μία γυναίκα-θρύλο, που μπροστά στο σθένος και την πυγμή της, υποκλίθηκε και ο Τούρκος κατακτητής. Δαπανώντας και το τελευταίο γρόσι της αμύθητης περιουσίας της, κινητής και ακίνητης, στο όνομα του αγώνα, την βρίσκουμε στο τέλος της ζωής της λησμονημένη, απ΄όλους και εγκαταλελειμμένη, με τα λιγοστά υπάρχοντά της ν΄αναπολεί έντονες νοσταλγικές στιγμές.  

Η διαπαιδαγώγισή της από μικρή με φιλελεύθερες ιδέες και η γαλούχισή της με τ΄όραμα της ελεύθερης πατρίδας, έθεσε σε δεύτερη μοίρα τον έρωτα. Αυτή η άπλετου ήθους αρχόντισσα, η μεγάλη ηρωίδα της Μυκόνου, που ενέπνευσε φημισμένους ζωγράφους και λόγιους, που θα μπορούσε να ζήσει σαν πριγκίπισσα στα μεγαλύτερα σαλόνια των προοδευτικών Ευρωπαϊκών χωρών δίπλα σε διεθνούς φήμης αξιωματικούς και πρίγκιπες,  λόγω της φημισμένης γενιάς της και της υψηλής της καλλιέργειας, θεώρησε προτιμότερο να πέσει στην φωτιά και στο μπαρούτι,  προκειμένου να δει ελεύθερη την πατρίδα της.

Η ταραχώδης σχέση της με τον πρίγκηπα Υψηλάντη, προκαλεί στον αναγνώστη δυνατά συναισθήματα συγκίνησης, θυμού, λύπης αλλά και αγωνίας για την κατάληξη αυτής της θυελλώδης σχέση. Τα κακεντρεχή σχόλια, οι μικρότητες και οι αντιζηλίες της μικρής κοινωνίας του Ναυπλίου, η λαϊκή κατακραυγή για το ότι οι δύο νέοι δεν είχαν επισημοποιήσει την σχέση τους, οι δολοπλοκίες και η δολιοφθορά των κυβερνώντων δεν άφησαν να καρποφορήσει αυτός ο δυνατός έρωτας, που δεν στηριζόταν σε εξωτερικά χαρίσματα- η θωριά του Υψηλάντη, δυστυχώς γι' αυτόν, δεν ήταν το δυνατό του σημείο-, αλλά αυτό που συνέπαιρνε την αρχόντισσα της Μυκόνου, ήταν η ηρωική ψυχή, και τα ιδανικά πίστης και  δυνατού φιλελληνισμού. Όπως αναφέρει και η ίδια, ήταν ένας άντρας “ευγενής και αρχοντικός μες στην όμορφη ασχήμιά του “.

Στο  ιστορικό αυτό μυθιστόρημά, προκαλούν σφοδρή απέχθεια, έντονο αποτροπιασμό οι φρικαλεότητες των μαχών, η απάνθρωπη μεταχείρηση των αμάχων από τον Τούρκο κατακτητή. Ξεπερνούν το όριο της ανθρώπινης φαντασίας οι εικόνες αυτές, το μένος των οποίων, απεικονίζονται με ζοφερά χρώματα ακόμη και σε λιθογραφίες και δημιουργίες διάσημων ευρωπαίων ζωγράφων.

Πλούσιες είναι και οι χειρόγραφες μαρτυρίες της ηρωίδας μας για την ζωή της Μαντώ, διάσπαρτες σε όλο τους το εύρος, οι αναφορές σε αποσπάσματα ποιημάτων και αφηγήσεων μεγάλων ελλήνων και ξένων  ποιητών και λογίων. Εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κάποιος, ότι η συγγραφέας μας, έχει μελετήσει πλήθος ιστορικών στοιχείων της εποχής, έχει προσφύγει σε μαρτυρίες αναγνωρισμένων ιστορικών και έχει μελετήσει σ΄ελληνικές βιβλιοθήκες με ακρίβεια, πηγές και αρχεία σχετικά με το θέμα.

Οι Έλληνες και ιδιαίτερα οι Ελληνίδες πρέπει να είναι υπερήφανες  γιαυτό το σύμβολο της εθνικής παλλιγγενεσίας, την Μαντώ Μαυρογένους! Μπορεί ο τάφος της ηρωίδας μας να μην βρέθηκε ποτέ, η ηρωική ψυχή της όμως και η ξεχωριστή ιστορία της παραμένει αναλλοίωτη στο πέρασμα των αιώνων!

28 Δεκεμβρίου 2015

Κριτική του βιβλίου "Πάτι και Ρόμπερτ" Patti Smith, εκδόσεις Κέδρος

Η Πάτι Σμιθ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του παζλ που συνθέτει την εικόνα της Νέας Υόρκης κατά τη μετάβασή της από τη δεκαετία του ’60 στην αμέσως επόμενη. Χρόνια που σφύζουν από τον ξέφρενο ρυθμό της ποίησης, της τέχνης, της εσωτερικής αναζήτησης, του ροκ εν ρολ, της σεξουαλικής απελευθέρωσης , της μποέμικης ζωής. Η ιδιαίτερη αυτή καλλιτεχνική φυσιογνωμία βουτάει την πένα της στο μελανοδοχείο της ψυχής της και σκιαγραφεί με απλότητα και αφοπλιστική ειλικρίνεια τη σταδιακή και δύσκολη μεταμόρφωση της από κάμπια σε πεταλούδα, κρατώντας σφικτά το χέρι του Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, του δικού της Ρόμπερτ.


ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση


Δύο δρόμοι παράλληλοι : η Πάτι από το Σικάγο και ο Ρόμπερτ από το Λόνγκ Άιλαντ. Εκείνη μεγαλώνει αγαπώντας με πάθος τα βιβλία, λατρεύει τον Πικάσο και γνωρίζει με απόλυτη βεβαιότητα ότι θα γίνει καλλιτέχνης. Θα διαπιστώσει στην εφηβεία «ότι δεν είναι τόσο εύκολο να χαρίζεις ζωή και μετά να την εγκαταλείπεις» και για το λόγο αυτό θα ορκιστεί στο άγαλμα της Ιωάννης της Λορένης ότι θα κάνει κάτι άξιο στη ζωή της. Την ίδια στιγμή ο Ρόμπερτ θα δοκιμάσει LSD για πρώτη φορά και θα συνειδητοποιήσει ότι η καλλιτεχνική του φλέβα χτυπάει δυνατά μέσα του. Δύο ψυχές που θα συναντηθούν το καλοκαίρι που πέθανε ο Κολτρέιν, και παρέδωσαν ο ένας στον άλλον τη μοναξιά τους για πάντα. Από εκείνο το σημείο και μέχρι το θάνατο του Ρόμπερτ το 1989, θα ζήσουν μαζί, θα βιώσουν τις ήττες τους, θα χωρίσουν και θα επανασυνδεθούν, θα μοιραστούν τις συναισθηματικές τους ακροβασίες στη πάλη με το εγώ τους, θα ρισκάρουν, θα αναζητήσουν τη σεξουαλική τους ταυτότητα. Η άδολη και αγνή αγάπη που τους ενώνει με αόρατα νήματα, είναι ο φάρος που θα οδηγήσει τα βήματά τους στην προσωπική και δημιουργική τους ανέλιξη και επιτυχία...

Αδυνατώ πραγματικά να περιγράψω τη μαγεία που σε κατακλύζει από την πρώτη στιγμή : νιώθεις σαν να βουτάς χωρίς φιάλη οξυγόνου στα άδυτα της ψυχής της Πάτι Σμιθ και αφουγκράζεσαι τις ενδόμυχες σκέψεις της, τις τρελές της ιδέες, τις ανασφάλειές της, τις βάσιμες αγωνίες της για την εξασφάλιση των προς το ζην, την υπερπροσπάθεια της να εξασφαλίσει τα αναγκαία χρήματα ώστε να μπορέσει ο Ρομπερτ να αφοσιωθεί απερίσπαστος στο έργο του. Είναι δύο καλλιτέχνες που αγαπιούνται αληθινά χωρίς ίχνος εγωισμού : ο ένας σπρώχνει τον άλλον να δημιουργήσει, να γίνει καλύτερος, να εξελιχθεί, να κυνηγήσει τις ευκαιρίες του, να ακολουθήσει το μονοπάτι της τέχνης του.

Η μετάφραση του Αλέξη Καλοφωλιά είναι εξαιρετική, και η επιμέλεια της έκδοσης εντυπωσιακή : με φωτογραφικό υλικό από την κοινή τους ζωή, από τις δημιουργίες τους, από το ξενοδοχείο Chelsea και με παραθέσεις ποιημάτων της Σμιθ, που ολοκληρώνουν μοναδικά ένα αυτοβιογραφικό ντοκουμέντο απαράμιλλης ομορφιάς. Μέσα από τις σελίδες του παρελαύνουν οι Ρεμπό, Μπομπ Ντίλαν, Λότε Λένια, Πιαφ, Ζενέ, Τζον Λένον, Σάμ Σέπαρντ, ‘Αντι Γουόρχολ και πλήθος ανθρώπων της τέχνης που έχουν αφήσει το στίγμα τους με τις δημιουργίες τους και έχουν εμπνεύσει χιλιάδες ανθρώπων στο πέρασμα των χρόνων. Στο «Πάτι και Ρόμπερτ» γνωρίζουμε την ανθρώπινη πλευρά αυτών των «ιερών τεράτων», τα άγχη, τις φοβίες, τις ιδιαιτερότητές τους.  Και όλα αυτά με ιδανική μουσική υπόκρουση από τραγούδια – θρύλους όπως το «Light my Fire» του Μπομπ Ντίλαν.

Ένιωσα συναισθήματα πρωτόγνωρα, που με ξεπέρασαν, καθώς διάβαζα το ανηφορικό και δύσβατο μονοπάτι που περπάτησαν αυτές οι δύο μοναδικές προσωπικότητες προς την ολοκλήρωσή τους : μέσα από λάθη, εμμονές, κρίσεις έπαρσης ή απογοήτευσης, προσπαθώντας να βρουν το «εγώ» και το alter ego τους. Βήματα μπροστά, βήματα πίσω, λάθη, επιτυχίες, ρίσκα και απύθμενο πάθος και αγάπη για την τέχνη, ακολουθώντας αυτή τη φωνή που ακουγόταν μέσα στο μυαλό τους και τους ωθούσε να βρουν τρόπο να εκφράσουν τα εσώψυχά τους και να μεταμορφώσουν σε εικόνες και λέξεις την ιδιοφυία τους.

Μια ελεγεία για την Νέα Υόρκη μιας εποχής που «γέννησε» αληθινούς δημιουργούς, που απελευθέρωσε τις μύχιες σκέψεις των καλλιτεχνών και οδήγησε σε μια έκρηξη δημιουργίας που δονεί μέχρι σήμερα τον πλανήτη… μέσα από τα βήματα της Πάτι και του Ρόμπερτ.


22 Δεκεμβρίου 2015

Κριτική του βιβλίου "Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ" Φίλιππος Μανδηλαράς, εκδόσεις Παπαδόπουλος

Τα Χριστούγεννα είναι αναμφίβολα η αγαπημένη γιορτή των παιδιών. Δεν είναι μόνο τα δώρα, οι διακοπές, οι υπέροχες οικογενειακές συγκεντρώσεις και η πραγματοποίηση κάθε επιθυμίας τους από γιαγιάδες και παππούδες. Είναι και γιατί οι αθώες ψυχές τους, μπορούν να συλλάβουν το μεγαλείο της γέννησης του Χριστού, να νιώσουν τη χαρά του γεγονότος και να πλημμυρίσει η καρδιά τους με αγάπη και αισιοδοξία.  Ένα από τα καλύτερα δώρα λοιπόν για τα μικρά παιδιά, αποτελεί το βιβλίο "Η Γέννηση του Χριστού". 

Ο συγγραφέας Φίλιππος Μανδηλαράς δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις : είναι ο άνθρωπος που κατόρθωσε με απλό, κατανοητό, σύγχρονο και χιουμοριστικό λόγο να μεταφέρει, με τεράστια επιτυχία, όλες τις ιστορίες της ελληνικής μυθολογίας στα παιδιά προσχολικής ηλικίας αλλα και στους μαθητές του δημοτικού. Συνεχίζοντας λοιπόν το ανεκτίμητο έργο του δημιούργησε και τη σειρά "Η πρώτη μου Βίβλος", με αφετηρία το παρόν βιβλίο.

http://www.epbooks.gr/product/101343/%CE%B7-%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%85
ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση

Με μικρές φράσεις, που πολλές φορές κάνουν ρίμα μεταξύ τους, η ιστορία της σύλληψης και της γέννησης του Χριστού ξεδιπλώνεται μαγικά. Χρησιμοποιώντας διαλόγους με συννεφάκια ανάμεσα στα πρόσωπα, το παιδί αισθάνεται ότι παρακολουθεί μια εξαιρετική θεατρική παράσταση. Και ενώ γνωρίζει την έκβαση της υπόθεσης, η πρωτοτυπία της εξιστόρησης, το παρασέρνει και αγωνιά να γυρίσει τη σελίδα, να δει τη συνέχεια, να ζήσει το θαύμα της Γέννησης. Στο σημείο αυτό, οφείλω να δώσω θερμά συγχαρητήρια στον κο Μανδηλαρά, καθώς καταφέρνει να διατηρήσει με αξιοθαύμαστη δεινότητα την ισορροπία ανάμεσα στη μοντέρνα απόδοση της ιστορίας και στη θρησκευτική ευλάβεια του γεγονότος. Η κατανυκτική ατμόσφαιρα της στιγμής έχει αποδοθεί μοναδικά διατηρώντας την ιερότητά της. 

Πολύτιμος αρωγός σ' αυτό το εξαίρετο αποτέλεσμα αποτελεί φυσικά η καταπληκτική εικονογράφηση της κας Ναταλίας Καπατσούλια. Τα πρόσωπα είναι σχεδιασμένα τόσο περίτεχνα που νιώθεις σαν να ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια σου. Οι εκφράσεις τους είναι ξεκάθαρες και απεικονίζουν μοναδικά και με καθαρότητα τα συναισθήματα που βιώνουν οι "πρωταγωνιστές" κάθε λεπτό. Η πλούσια γκάμα των χρωμάτων σε συνδυασμό με τα τοπία που απεικονίζουν υπέροχα κάθε στάδιο της πορείας της Παναγίας και του Ιωσήφ, συμπράτουν ώστε να προσφέρουν στους μικρούς φίλους να ζήσουν τη μαγεία των Χριστουγέννων.

Προσωπικά θεωρώ ότι είναι το ωραιότερο δώρο Χριστουγέννων για κάθε παιδί, για να μπορεί μέσα από τις εικόνες και τις λέξεις να βιώσει το μήνυμα της Γέννησης του Χριστού και να νιώσει τη χαρά των ημερών...

ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ  

21 Δεκεμβρίου 2015

Κριτική του βιβλίου "Στην καρδιά της θάλασσας" από την Αναστασια Δημακοπούλου

Στις απαρχές του 19ου αι, στην αχαρτογράφητη υδάτινη “έρημο” του Ειρηνικού ωκεανού, εξελίσσεται μία δυναμική θαλασσινή ιστορία, βασισμένη στην φαλαινοθηρική παράδοση, που χαρακτήριζε ένα μικρό νησί, κοντά στις ακτές της νότιας Αγγλίας, το Ναντάκετ. Το κυνήγι της φάλαινας με δόντια, του λεγόμενου φυσητήρα και την μετατροπή της σε ακριβό λάδι, είχε εξελιχθεί σε μια επιχείρηση που ήταν ο νούμερο ένα  βιοποριστικός παράγοντας  για τη μικρή κοινότητα των Ναντακιανών.




Πρόκειται για ένα επικό αριστούργημα της θαλασσινής πεζογραφίας, από τον πρώτο ιδρυτή του Ινστιτούτου θαλάσσιων ερευνών τον Ναθάνιελ Φίλμπρικ,  ο οποίος μέσα από μαρτυρίες και αφηγήσεις φαλαινοκυνηγών,  σημειώσεις για την ναυσιπλοία, την ωκεανογραφία, την κατασκευή πλοίων, την συμπεριφορά των φαλαινών,  περιέγραψε  με μεγάλη επιδεξιότητα και τεχνική την πορεία και την κατάληξη του φαλαινοθηρικού  Έσσεξ, που το 1819 ξεκίνησε ένα ταξίδι για το κυνήγι του φυσητήρα που όμως  έμελλε να  εξελιχθεί σε τραγωδία.


Τον επόμενο χειμώνα την πλεύσης του, το φαλαινοθηρικό θα δεχθεί την επίθεση από κάτι πρωτόγνωρο για τους φαλαινοκυνηγούς.  Μία τεράστια δύναμης και μεγέθους  φάλαινα,  με ανθρώπινη εκδικητική συμπεριφορά θα εμβολίσει το καράβι.  Η τραγωδία ουσιαστικά ξεκινά μετά το ναυάγιο,  καθώς ο συγγραφέας περιγράφει με απίστευτη γλαφυρότητα τον άνισο αγώνα για επιβίωση, που θ΄αναγκάσει το πλήρωμα να φθάσει στ΄άκρα, αλλά και στο αδιανόητο,  την ανθρωποφαγία προκειμένου να επιβιώσει.  Ο ελλιπής αρχικός ανεφοδιασμός του πλοίου και οι σοβαρές ελλείψεις σε βασικά προιόντα, προκειμένου να δαπανηθούν λιγότερα έξοδα, θα βρούν το ναυαγισμένο πλήρωμα  απροετοίμαστο, για την μεγάλη μάχη με την ασιτία και την αφυδάτωση που θα προκληθεί από την έλλειψη νερού.


Το βιβλίο αυτό, - το οποίο προτείνω ανεπιφύλακτα σ΄όλους τους φίλους βιβλιόφιλους-  μας διηγείται την μισή ιστορία.  Η κινηματογραφική του μεταφορά με τίτλο “ In the Heart of the Sea”, το οποίο αναμένεται με ιδιαίτερη αγωνία  παραμονές πρωτοχρονιάς του 2016, αποκαλύπτει την οδυνηρή κατάληξη του ναυαγίου,  καθώς το πλήρωμα του πλοίου θα φθασει σε ακραίες καταστάσεις προκειμένου να επιβιώσει.


Χωρίς τ΄απαραίτητα όργανα ναυσιπλοίας που θα τους παρείχαν την δυνατότητα να προσανατολιστούν πρός κάποια κατοικίσημη ακτή,  χωρίς την δύναμη και την λογική που θα τους έδινε η ανάλογη ποσότητα τροφής,  χωρίς την βοήθεια και την εμψύχωση  των άλλων συντρόφων, αφού χάνονταν ο ένας μετά τον άλλον απο την ασιτία και την αφυδάτωση, αδύναμοι ψυχικά και σωματικά,  με τσακισμένο το ηθικό και ουσιαστικά στα όρια της τρέλλας, πραγματοποιούν το αδιανόητο.  Εκεί που απέφευγαν να ναυαγίσουν σε κάποιο νησί, φοβούμενοι ότι κατοικείτο  από κανιβαλιστές, θα κάνουν πράξη αυτόν τον ίδιο  τους τον φόβο.


Μία αληθινή δραματική ιστορία που συγκλονίζει.  Δοκιμάζεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια μπροστά στην απόγνωση, μέσα απο ηθικές συγκρούσεις,  αψιμαχίες,  βεβιασμένες αποφάσεις.  Δεν είναι μία μελό περιγραφή που επιδιώκει να προκαλέσει υπερβολικές συγκινησιακές καταστάσεις αλλά ούτε και ένα γλυκανάλατο ανάγνωσμα.  Ο συγγραφέας,  μέσα από απλές σημειώσεις μελών του πληρώματος, περιγράφει την κατάσταση ως έχει,  αληθινά περιστατικά  που σοκάρουν και προβληματίζουν.


Ηθικό δίδαγμα: στην ανάγκη να διατηρηθεί ζωντανός ο άνθρωπος, φθάνει στα έσχατα όρια της απελπισίας,  πραγματοποιεί το αδιανόητο,  διαβρώνοντας κάθε ηθική συνείδηση, φέρνοντας στην επιφάνεια πρωτόγονα ένστικτα.


ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Κριτική προσέγγιση της ποιητικής συλλογής "rubrica" Εύαγγελος Τρυψιάνης

Είναι η πρώτη μου απόπειρα να σχολιάσω μια ποιητική συλλογή . Θεωρώ ότι η ποίηση δεν μπορεί να υπόκειται σε κριτικές καθώς εκφράζει κατα βάση τις ενδόμυχες σκέψεις και επιθυμίες του συγγραφέα διαποτισμένες από τα συναισθήματά του, όμως θα προσπαθήσω ν' αποτυπώσω όσα ένιωσα και αισθάνθηκα διαβάζοντας το βιβλίο με τον τίτλο "Rubrica".  Έφτασε στα χέρια μου λόγω της ευγενικής προσφοράς του ίδιου του δημιουργού, και τον ευχαριστώ θερμά για αυτή την όμορφη κίνηση. 



Με ένα ιδιαίτερο εξώφυλλο που παραπέμπει σε αυλαία θεάτρου, με ένα έντονο και βαθύ κόκκινο που συνδέεται άμεσα και με την ονομασία της συλλογής, βυθίστηκα στις σελίδες που ακολούθησαν.  Τρεις λέξεις, με τεράστια δύναμη κρυμμένες στα σπλάχνα τους, διαπερνούν τα ποιήματα του δημιουργού : η Επανάσταση, ο Έρωτας, ο Άνθρωπος. Και όλες ενώνονται με τρόπο μαγικό με το κόκκινο της φωτιάς, του αίματος, της αγάπης.
 
Κυριαρχούν λέξεις, σχήματα, παραστάσεις και εικόνες που αποτυπώνουν την προδοσία αλλά και την απώλεια που κρύβονται πάντα στον πυθμένα της επανάστασης και του έρωτα. Την προδοσία και την απώλεια που βιώνει ο Άνθρωπος πολλάκις σε κάθε έκφανση της ζωής του. Συνοδοιπόροι στο ταξίδι αυτό ανάμεσα στις έννοιες αυτές, τρεις υπέροχοι πίνακες "ο θάνατος του Μαρά" του Ζακ-Λουί Νταβίντ, "Σαμψών και Δαλιδά" του Ρεμπράντ και "κόκκινο σε καφέ τοιχογραφία" του Ρόθκο. Εξαιρετικές επιλογές που αναδεικνύουν τα βαθύτερα νοήματα των ποιημάτων που έπονται.

Η συλλογή αυτή διαπνέεται από χρώματα, ήχους, αντιθέσεις και σκέψεις που πληγώνουν και προκαλούν ένα συνονθύλευμα συναισθημάτων. Αναδεικνύει τον έρωτα, την πίστη στα ιδανικά, το δικαίωμα ν' αγωνίζεσαι για τα όνειρα και τις φιλοδοξίες σου, την ελευθερία. Παλεύει με τα κακά δαιμόνια, με τις πληγές του Φαραώ, τον πόθο, την παρόρμηση, και μεθά από το κρασί της Αφροδίτης. Με λόγο απλό και λιτό, ο κος Τρυψιάνης δημιουργεί ζωντανές εικόνες, και πλημμυρίζει η σελίδα με ένταση, σαν  να παρακολουθείς την πορεία ενός ηφαιστείου πριν την έκρηξη.

Ο καθένας ανακαλύπτει μέσα στις λέξεις τα δικά του βαθύτερα νοήματα, μα είναι γεγονός ότι η μουσικότητα, η λυρικότητα και η δύναμη των ποιημάτων του κου Τρυψιάνη, κατόρθωσαν να τρυπώσουν στην ψυχή μου και να με ταξιδέψουν ... 

ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ

19 Δεκεμβρίου 2015

Κριτική του βιβλίου "Θανάσιμα Σταυροδρόμια" Βάσω Παπαδοπούλου, Άνεμος Εκδοτική

Έχω επαναλάβει πολλάκις την μεγάλη μου αδυναμία στα καθαρόαιμα αστυνομικά μυθιστορήματα, και έχω συγκεκριμένους συγγραφείς που αγαπώ και ξεχωρίζω κυρίως από το ευρωπαϊκό στερέωμα: Αγκάθα Κρίστι, Nesbo, Lackberg, Dahl, Καμιλλέρι (και πολλούς άλλους). Ομολογώ λοιπόν ότι είμαι αρκετά δύσπιστη ως προς την εγχώρια λογοτεχνία του είδους, καθότι είμαι ιδιαίτερα απαιτητική και όταν διαβάζω ένα αστυνομικό μυθιστόρημα θέλω αγωνία, δράση, ανατροπές και κυρίως η εξιχνίαση της υπόθεσης να μην υπερκαλύπτεται από ιστορίες αγάπης. Τα «θανάσιμα σταυροδρόμια» κατάφεραν λοιπόν να με εκπλήξουν ευχάριστα, καθώς πρόκειται για μια σύγχρονη, γρήγορη, έξυπνη, και διαφορετική αστυνομική ιστορία που διαβάζεται απνευστί και προσφέρει ένα ανατρεπτικό φινάλε!

http://www.anemosekdotiki.gr/pezografia/thanasima.html
ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση


Ο Ανάργυρος, ψιλικατζής στο επάγγελμα, απολαμβάνει τις μηνιαίες συναντήσεις με τους παλιούς συμμαθητές του, παρά το γεγονός ότι διανύει το 53ο έτος της ηλικίας του. Ξαφνικά τη ρουτίνα της καθημερινότητας του και την ηρεμία της γειτονίας του, έρχεται ν’ αναστατώσει μια σειρά ανεξήγητων θανάτων :  ο ένας μετά τον άλλον οι παλιοί συμμαθητές του εγκαταλείπουν τον μάταιο τούτο κόσμο ή από παθολογικά αίτια ή από επιλογή. Ή μήπως τα φαινόμενα απατούν; Ο αστυνόμος Κλεόβουλος Χαλατσάνης θα προσπαθήσει να βρει την άκρη του νήματος. Όμως το παρελθόν δεν θα του επιτρέψει να παραμείνει αμερόληπτος και ο βασικός ύποπτος θα τον αναγκάσει ν’ αναμετρηθεί με τον ίδιο του τον εαυτό.


Ο ρυθμός της ιστορίας είναι γρήγορος, χωρίς κενά, επαναλήψεις και περιγραφές που δεν προσφέρουν κάτι ουσιώδες στην εξέλιξη της υπόθεσης. Ζωντανοί διάλογοι, οι οποίοι προσδίδουν ένταση και κορυφώνουν συνεχώς την αγωνία, με ευρήματα που παρουσιάζονται με τρόπο ιδιαίτερο, λυτρωτικό μα και συνάμα εξαιρετικά έξυπνο προκαλώντας το μειδίαμα του αναγνώστη. Οι καταστάσεις που εξελίσσονται αποτυπώνουν με απίστευτη γλαφυρότητα στερεότυπα και συμπεριφορές της σημερινής εποχής, και ξεδιπλώνουν τις αντιφάσεις που ταλανίζουν τις σύγχρονες γειτονιές. Ευρηματική προσθήκη στο τέλος κάθε κεφαλαίου οι μικρές συνευρέσεις αρχαίων θεών και φιλοσόφων, που σαν άλλες Κασσάνδρες δίνουν το στίγμα τους για τα γεγονότα που επέρχονται…


Οι χαρακτήρες είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας :  οι γείτονες με την ανοικτή αγκαλιά σε όσους την χρειάζονται, ο Βίκτωρας με τη μεγάλη περιουσία και το κουσούρι της χαρτοπαιξίας, ο Κόλιας που χτυπήθηκε αλύπητα από τη μοίρα, η πανέξυπνη και διορατική Ελεονόρα που ακολουθεί τις ενδείξεις και ρισκάρει, ο γλυκύτατος Παντελής που προσφέρει τα μέγιστα. Μα οι δύο κύριοι πυλώνες του βιβλίου είναι ο Ανάργυρος και ο Κλεόβουλος : δύο κόσμοι που κινούνται παράλληλα στο σύμπαν, δεμένοι με μια αόρατη κλωστή. Στριφογυρίζουν γύρω από το γαϊτανάκι της ζωής, μεγαλώνοντας σε δύο διαφορετικές οικογένειες, απομυθοποιώντας αξίες και αρχές, αποφασίζοντας να σπάσουν τα δεσμά της δικής τους προσωπικής και οικογενειακής καταπίεσης και να απελευθερωθούν. Ο καθένας με τον δικό του τρόπο… μόνο που η ζωή παίζει πάντα τα δικά της αμίμητα παιχνίδια.


Ένα σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα που αγγίζει με ευθύτητα και ευαισθησία δύσκολα θέματα, κάτω από το πέπλο της εξιχνίασης μιας ανατρεπτικής υπόθεσης που οδηγεί σ’ ένα αλλιώτικο και δυνατό φινάλε.

ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ

17 Δεκεμβρίου 2015

Επανακυκλοφορία του βιβλίου "Το τέρας κι εγώ" του Σταμάτη Μαλέλη αποκλειστικά από τις εκδόσεις Μίνωας



Οι εκδόσεις Μίνωας παρουσιάζουν σε αποκλειστικότητα την ανανεωμένη και αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου του Σταμάτη Μαλέλη με τίτλο "Το τέρας κι εγώ".

Ο συγγραφέας εμπλουτίζει το βιβλίο με νέο υλικό φέρνοντας την ιστορία μέχρι τις μέρες μας. Επιπλέον στον πρόλογο της νέας έκδοσης ο Σταμάτης Μαλέλης εξηγεί πώς ένα βιβλίο με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία και έχοντας ως θέμα την κατάθλιψη και την προσωπική του περιπέτεια με το «τέρας» βρήκε τόσο μεγάλη απήχηση. Το βιβλίο συνεχίζει να αναζητείται από το αναγνωστικό κοινό αποτελώντας σημείο αναφοράς για ένα τόσο ευαίσθητο και πάντα επίκαιρο θέμα.


Οι εκδόσεις Μίνωας κατά αποκλειστικότητα επανεκδίδουν ένα σημαντικό βιβλίο που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την κατάθλιψη στην Ελλάδα. Ένα βιβλίο που θα βοηθήσει όλους όσοι δίνουν τη δική τους μάχη με τα αρνητικά συναισθήματα και θα τους γεμίσει με θάρρος και ελπίδα. 

Στο επόμενο βιβλίο του Σταμάτη Μαλέλη, «Στη σκιά του Μαύρου Ήλιου», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας, ο συγγραφέας πιάνει το νήμα της αφήγησης από «Το τέρας κι εγώ» παραθέτοντας εκτενέστερα τους λόγους για τους οποίους αυτή η μάχη μπορεί να είναι νικηφόρα.

Ο Σταμάτης Μαλέλης με δύο εκπληκτικά βιβλία προσφέρει μια χαραμάδα ελπίδας και μας προτρέπει να αναζητήσουμε την έξοδο από το τούνελ της κατάθλιψης.

16 Δεκεμβρίου 2015

Κριτική του βιβλίου "Μια φωνή τη νύχτα" Αντρέα Καμιλλέρι, εκδόσεις Πατάκη

Ο Αντρέα Καμιλλέρι είναι αδιαμφισβήτητα μετρ του αστυνομικού μυθιστορήματος και αυτό διαφαίνεται καθαρά σε κάθε του βιβλίο. Με την εμβληματική φιγούρα του επιθεωρητή Μονταλμπάνο, σκαρώνει συναρπαστικές υποθέσεις που απλώνουν τα πλοκάμια τους ταυτόχρονα σε αντίθετες κατευθύνσεις, προκαλώντας ερωτηματικά και βάζοντας αμέσως τον αναγνώστη στο παιχνίδι της εξιχνίασης. Το "μια φωνή τη νύχτα" ασφαλώς και δεν αποτελεί εξαίρεση, αλλά επιβεβαίωση του κανόνα.  

ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση

Ο επιθεωρητής Μονταλμπάνο γίνεται 58 χρονών, όμως η μέρα των γενεθλίων του σηματοδοτεί την αρχή μια νέας, δυνατής υπόθεσης που μόνο ο ίδιος μπορεί να φέρει με επιτυχία εις πέρας. Φαινομενικά ο διαπληκτισμός που έχει ο ίδιος με έναν οξύθυμο τριανταπεντάρη και η ληστεία ενός σούπερ μάρκετ δεν έχουν καμία απολύτως σύνδεση. Καθώς όμως το κουβάρι της ιστορίας ξετυλίγεται, διάσπαρτα γεγονότα αρχίζουν να "κουμπώνουν" και να σχηματίζουν μία εικόνα που σκοπό έχει να μπλέξει τον επιθεωρητή στα άδυτα της Μαφίας και να τον οδηγήσει με συνοπτικές διαδικασίες εκτός της Αστυνομίας. Με σύμμαχο τους μοναδικούς του συνεργάτες και το εξαιρετικό του ένστικτο, και χωρίς να χάσει στιγμή την όρεξή του για καλό φαγητό, καταφέρνει να αποκαλύψει την αλήθεια, χωρίς να καταφέρει ωστόσο να αποτρέψει κάποια τραγικά γεγονότα ...

Ο Αντρέα Καμιλλέρι "μπήκε" ξαφνικά στη βιβλιοθήκη μου και αμέσως με κέρδισε. Είναι το δεύτερο βιβλίο του που διαβάζω και το τελείωσα μέσα σε 4 ώρες. Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να το αφήσει από τα χέρια του αν διαβάσει την πρώτη σελίδα. Χωρίς υπερβολές στην περιγραφή των εγκλημάτων, κατορθώνει να δημιουργήσει το κατάλληλο σκηνικό και να μεταδώσει την ατμόσφαιρα που απαιτείται στο είδος. Δεν υπάρχει σημείο που να πλατειάζει ανευ λόγου, οι περιγραφές τοπίων και ανθρώπων πραγματοποιείται με μέτρο και σύνεση, και η πλοκή του έχει έναν εξαιρετικό ρυθμό που σε κρατάει συνεχώς σε εγρήγορση. Τα σενάρια που κάνεις καθώς προχωρά η υπόθεση διαψεύδονται διαρκώς αλλά με τρόπο αληθοφανή και οι ενδείξεις που εμφανίζονται έχουν λογική. 

Ο χαρακτήρας του επιθεωρητή είναι μ-ο-ν-α-δ-ι-κ-ό-ς : με απίστευτο χιούμορ, με παιδιάστικες αντιδράσεις και εγωισμούς, με εκλεκτικό γούστο στο φαγητό, με ένα κοφτερό μυαλό και ένα δυνατό ένστικτό, δεν φοβάται να ρισκάρει, να εκτεθεί, να αναμετρηθεί με την εξουσία και κυρίως να κυνηγήσει την αλήθεια με όποιο προσωπικό κόστος και τίμημα. Η σχέση του με τη Λίβια μοιάζει με μια εφηβική σχέση, όπου τα πειράγματα και οι αστείοι τσακωμοί δεν έχουν τέλος. Ο τρόπος που ελίσσεται είναι συναρπαστικός και η πονηριά του δεν έχει όρια. Έχει δίπλα του ανθρώπους πιστούς και φίλους που τον στηρίζουν. αλλά ταυτόχρονα παραμονεύουν διαρκώς οι εχθροί του για να εντοπίσουν το πρώτο του ατόπημα που θα τους δώσει τη χαρά της νίκης.  

Ο Καταρέλλα είναι επίσης μια χαρισματική φυσιογνωμία όπου η αθωότητά του, η ειλικρίνειά του, η αγάπη του για τον επιθεωρητή αλλά κυρίως το γεγονός ότι κάνει τα άπειρα λάθη με τα ονόματα αλλά και με τις εκφράσεις αργκό που δεν καταλαβαίνει το νόημά τους, δίνουν μια ευχάριστη νότα μέσα στον καταιγισμό των εξελίξεων και των ανατροπών που συμβαίνουν. Ο Φάτσιο με την ασυναγώνιστη ατάκα του "Έγινε ήδη" προκαλεί τη σύγχυση του Μονταλμπάνο και γέλιο στους αναγνώστες. Και ο ιατροδικαστής Πασκουάνο, με τη διάθεσή του ν' αλλάζει ανάλογα με το αποτέλεσμα της χαρτοπαιξίας του το προηγούμενο βράδυ, δίνει καθοριστικές απαντήσεις με αυστηρότητα και απόλυτη εχεμύθεια. 

Ένταση, αγωνία, μυστήριο, συμβόλαια θανάτου, μαφία και πολιτικές ίντριγκες συνθέτουν το παζλ μιας ακόμα δυνατής υπόθεσης του επιθεωρητή Μονταλμπάνο προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο αστυνομικό μυθιστόρημα ....  

15 Δεκεμβρίου 2015

Νεά κυκλοφορία "Πάτι και Ρόμπερτ " Patti Smith, εκδόσεις Κέδρος



Ένα πολυαναμενόμενο βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κεδρος γραμμένο από τη μοναδική Patti Smith, με τον τίτλο "Πάτι και Ρόμπερτ"
 
Το βιβλίο δεν αποτελεί απλώς την αυτοβιογραφία της Patti Smith. Γραμμένο με μυθιστορηματικό τρόπο, ξεκινάει ως ιστορία αγάπης και τελειώνει ως ελεγεία, ένας χαιρετισμός προς τη Νέα Υόρκη του τέλους της δεκαετίας του ’60 και των αρχών του ’70. Είναι όμως και το χρονικό της ανόδου δύο νεαρών άσημων καλλιτεχνών, το πρελούδιο της επιτυχίας τους.



Το καλοκαίρι που πέθανε ο Κολτρέιν, το καλοκαίρι της αγάπης και των ταραχών. Μια τυχαία συνάντηση στο Μπρούκλιν οδηγεί δύο νέους στο μονοπάτι της τέχνης, της αφοσίωσης και της μύησης. Η Πάτι Σμιθ θα γίνει ποιήτρια και μουσικός και ο Ρόμπερτ Μέιπλθορπ θα διοχετεύσει το ακραία προκλητικό στιλ του στην τέχνη της φωτογραφίας. Ενωμένοι με τα δεσμά της αθωότητας και του ενθουσιασμού διασχίζουν τη Νέα Υόρκη από το Κόνι Άιλαντ μέχρι την 42η Οδό. Το 1969 το ζευγάρι καταλύει στο περίφημο Hotel Chelsea. Είναι μια εποχή έντονης ευαισθητοποίησης. Ο κόσμος της ποίησης, του ροκ εν ρολ, της τέχνης και της σεξουαλικής απελευθέρωσης εκρήγνυται.


Το βιβλίο τιμήθηκε το 2010 με το Εθνικό Βραβείο ΗΠΑ.


«Το πιο σαγηνευτικό και εκφραστικό χρονικό της μποέμικης και στιλάτης Νέας Υόρκης του τέλους του ’60 και των αρχών του ’70»
Janet Maslin, δημοσιογράφος, The New York Times

«[Το Πάτι και Ρόμπερτ] μας υπενθυμίζει ότι η αθωότητα, οι ουτοπικές ιδέες, η ομορφιά και η εξέγερση είναι τα άστρα που μας οδηγούν στο ταξίδι της ανθρωπότητας».
Michael Stipe, τραγουδιστής των R.E.M., Time Magazine


Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ



Η Πάτι Σμιθ, τραγουδίστρια, μουσικός, ποιήτρια και ακτιβίστρια, γεννήθηκε στο Σικάγο το Δεκέμβριο του 1946. Επηρεασμένη από τον Μπομπ Ντίλαν, τον Αρθούρο Ρεμπό, τον υπαρξισμό και την μπιτ λογοτεχνία, το 1967 εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και αναμίχθηκε με τους καλλιτεχνικούς underground κύκλους της πόλης. Ασχολήθηκε με την ποίηση και το θέατρο (συνέγραψε ένα θεατρικό με τον Σαμ Σέπαρντ) και άρχισε να επεξεργάζεται την ιδέα του συνδυασμού της ποίησης με τη μουσική του ροκ εν ρολ. Γι’ αυτόν το σκοπό, το 1974 σχημάτισε το Patti Smith Group σε συνεργασία με τον κιθαρίστα Λένι Κέι. Η Πάτι Σμιθ συνδεόταν στενά με τον διάσημο φωτογράφο Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, ο οποίος την απαθανάτισε στο εξώφυλλο του πρώτου της άλμπουμ, Horses (1975)∙ από πολλούς μουσικοκριτικούς θεωρείται το πρώτο πανκ-ροκ άλμπουμ της δεκαετίας του 1970 και συγκαταλέγεται στις περισσότερες και πιο έγκυρες λίστες με τα 100 καλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών. Ακολούθησε μια σειρά από σπουδαία άλμπουμ, που την καθιέρωσαν ως μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες, συνθέτριες και στιχουργούς στην Ιστορία: Radio Ethiopia (1976), Easter (1978), Wave (1979). Το 1980 εγκαταστάθηκε στο Ντιτρόιτ, όπου παντρεύτηκε τον Φρεντ Σόνικ Νμιθ, πρώην κιθαρίστα των MC5, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά. Για μεγάλο διάστημα αφοσιώθηκε στην οικογένειά της και αποτραβήχτηκε από τη δισκογραφία. Επέστρεψε όμως στις ζωντανές εμφανίσεις και ηχογραφήσεις το 1988 με το άλμπουμ Dream of Life. Από τότε έχει κυκλοφορήσει άλλα έξι άλμπουμ, με τελευταίο το Banga (2012). 

Η πρώτη ποιητική συλλογή της Πάτι Σμιθ, με τον τίτλο Seventh Heaven, εκδόθηκε το 1972 και ακολούθησαν οι συλλογές Witt (1973), Babel (1978), Woolgathering (1992), The Coral Sea (1996), Auguries of Innocence (2005). Το ποιητικό έργο της έχει εκδοθεί και σε συγκεντρωτικές συλλογές. Το 2010 εκδόθηκε το αυτοβιογραφικό έργο της Just Kids και το 2015 το επίσης αυτοβιογραφικό M Train. 

Εκτός από το ποιητικό και δισκογραφικό έργο της, η Πάτι Σμιθ έχει ασχοληθεί με επιτυχία και με τη ζωγραφική. Το 1973 πραγματοποίησε την πρώτη της ατομική έκθεση στο Gotham Book Mart της Νέας Υόρκης. Τα έργα της στο πλαίσιο της έκθεσης Strange Messenger δημοσιεύθηκαν στον ομότιτλο τόμο το 2003.

Το 2005 το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας τίμησε την Πάτι Σμιθ απονέμοντάς την τον τίτλο του Commandeur des Arts et des Lettres, που αποτελεί την ανώτατη καλλιτεχνική διάκριση στη Γαλλία. Το 2007 εισήχθη στο Rock and Roll Hall of Fame.