Έχοντας λοιπόν διαβάσει πλείστες διθυραμβικές κριτικές για τη συγγραφέα Ann Cleeves, και διατηρώντας στο πίσω μέρος του μυαλού μου τη φράση του σοφού λαού μας "Όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα και μικρό καλάθι", αποφάσισα να διαβάσω το μυθιστόρημα "Υγρός θάνατος" και να ικανοποιήσω την έμφυτη περιέργειά μου. Ξεκίνησα λοιπόν το ταξίδι μου στο Νορθάμπερλαντ στη βορειοανατολική Αγγλία με δυσπιστία και ο νους μου έμεινε εκεί ώρες αφότου είχα ολοκληρώσει την ανάγνωση. Με μια εξαιρετικά απλή γραφή, η οποία αισθάνεσαι ότι είναι έτοιμη να ξεχυθεί καθώς περνούν οι σελίδες και να σε παρασύρει, ομολογώ ότι αναζήτησα κάθε πληροφορία για αυτό το συγγραφικό ταλέντο της αστυνομικής λογοτεχνίας και άδειασα ήδη ένα ράφι στη βιβλιοθήκη μου για να φιλοξενήσει όλα της τα βιβλία . Έκπληκτη ανακάλυψα ότι ο έρωτας της για τον σύζυγό της Tim είναι ο λόγος που αυτή η γυναίκα ξεδίπλωσε τη φαντασία της : διάσημος ορνιθολόγος εκείνος στο επάγγελμα, διορίστηκε αμέσως μετά το γάμου τους σ' ένα μικρό νησί στις εκβολές ενός ποταμού. Ήταν οι μόνοι κάτοικοι και δεν υπήρχε ούτε ηλεκτρικό, οπότε η Cleeves αποφάσισε να ξεκινήσει το γράψιμο - ευτυχώς για τους απανταχού λάτρεις του είδους.
ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση |
Έχει δημιουργήσει τέσσερις διαφορετικές σειρές : η πρώτη με τον Τζωρτζ και τη Μόλυ, ένα ζευγάρι που ταξίδευε
για να παρατηρεί τα πουλιά (η οποία αριθμεί 8 βιβλία), ακολούθησε η δεύτερη με τον επιθεωρητής
Ράμσι (η οποία αριθμεί 6 βιβλία), συνέχισε με τον αστυνόμο
Τζίμη Περέζ στα νησιά Σέτλαντ (η οποία αριθμεί 9 βιβλία) και φτάνουμε αισίως στην απολαυστική και άχαρη Βέρα Στάνχοουπ (η οποία αριθμεί 7 βιβλία). "Ο υγρός θάνατος" αποτελεί το τρίτο βιβλίο της σειράς με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία αυτής της εκκεντρικής και άκρως ανατρεπτικής αστυνομικού.
Η υπόθεση ξεκινά με τον στραγγαλισμό του νεαρού Λουκ, το πτώμα του οποίου ανακαλύπτει η μητέρα του Τζούλι Άρμστρονγκ να επιπλέει μέσα στη ξέχειλη μπανιέρα του σπιτιού τους, η οποία είναι στολισμένη με άνθη. Οι έρευνες ξεκινούν με ανακρίσεις και πιθανούς υπόπτους στο άμεσο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον του παιδιού, όμως καμία ένδειξη δεν ρίχνει φως στο στυγερό αυτό έγκλημα. Ξαφνικά ένας άλλος φόνος που ακολουθεί το ίδιο μοτίβο ανακαλύπτεται από τον μικρό Τζέιμς, γιο της Φελίσιτι και του Πίτερ, μέσα σε μια μικρή λιμνούλα κοντά στο σπίτι τους. Το θύμα είναι η Λίλι Μάρς, η οποία έκανε την πρακτική της στο σχολείο του μικρού. Όμως οι δύο φόνοι φαίνονται ασύνδετοι μεταξύ τους όσο κι αν προσπαθούν να βρουν κάποιο κοινό σημείο. Η αστυνόμος Βέρα Στάνχοουπ αφήνει ελεύθερο το ένστικτό της, ακολουθεί το δικό της μοτίβο, πιέζει τους υπόπτους και αγωνίζεται να προλάβει τον δολοφόνο πριν πραγματώσει την επόμενη δολοφονία....
Παθιάστηκα με το κείμενο της, με την αγωνιώδη πλοκή της. Mε τις κλιμακούμενες εντάσεις, τις αστείρευτες ανατροπές. Οι εναλλαγές στα πρόσωπα της αφήγησης με εξίταραν και με βοήθησαν να ψυχολογήσω από κοντά τον κάθε χαρακτήρα. Η συγγραφέας δεν κρατάει τίποτα για τον εαυτό της. Ρίχνει όλα τα χαρτιά στο τραπέζι και προσπαθεί να βρει άκρη. Και ο αναγνώστης είναι εκεί. Βλέπει κάθε στοιχείο, παρακολουθεί κάθε στιχομυθία, γίνεται γνώστης και της πιο ασήμαντης λεπτομέρειας. Δεν κουράζει με άσκοπες περιγραφές των τοπίων : εστιάζει πάντα σε ότι κρίνει σκόπιμο και διαδραματίζει το ρόλο του στην αποσαφήνιση των κινήσεων του κάθε χαρακτήρα. Ο ρυθμός της είναι σταθερός, δεν αφήνει να περνούν οι σελίδες χωρίς νόημα και χωρίς ουσιαστικές εξελίξεις. Όλα είναι σκηνοθετημένα με απίστευτη χάρη και το μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να μείνεις καθηλωμένος στις λέξεις που χορεύουν μπροστά στα μάτια σου!
Φυσικά η απόλυτη πρωταγωνίστρια είναι η Βέρα Στάνχοουπ. Ψηλή, υπέρβαρη, άχαρη και χωρίς ίχνος τακτ, απλά συναρπάζει. Βάζει στην άκρη τις κατα καιρούς αστυνομικίνες με τα ψηλοτάκουνα και τις στενές φούστες που σκορπούν ρίγη συγκίνησης και ενθουσιασμού στο πέρασμά τους, οδηγώντας με το σεξ απίλ του τους ενόχους σε απρόσεχτα για εκείνους μονοπάτια. Η Βέρα ντύνεται χωρίς στυλ, είναι αθυρόστομη όταν πρέπει, τρώει ανθυγιεινά και πίνει υπερβολικά. Είναι συναισθηματική, μα έχει ανοικτές πληγές στην καρδιά της από τα παιδικά της χρόνια, που ακόμα αιμορραγούν και προκαλούν κραδασμούς στην ισορροπία της ψυχής της. Με την ευθύτητα και την ωμότητα των λόγων της άλλοτε βοηθά και άλλοτε σοκάρει. Πολλές φορές υποδύεται τη χαζή για να χαλαρώσει τις άμυνες του συνομιλητή της και να τον οδηγήσει σε αποκαλύψεις. Έχει ένα εκπληκτικό χιούμορ και κομπλάρει τους άντρες με την ατάκα της "αγάπη". Προτιμά τις κατ' οίκον ανακρίσεις γιατί θέλει να έχει εικόνα του χώρου και του τρόπου διαβίωσης των υπόπτων καθώς και συμπεριφοράς τους στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Κουτσομπολεύει και δεν ντρέπεται να ρωτήσει τις πιο αδιάκριτες λεπτομέρειες. Είναι εξαιρετική στη δουλεία της και σκέφτεται διαρκώς : δοκιμάζει τα κομμάτια σε χιλιάδες διαφορετικές θέσεις μέχρι να βρει τη σωστή. Οι σκέψεις της είναι σαν ν' ακολουθούν το δικό σου ειρμό. Εκεί που αρχίζεις να υποπτεύεσαι ότι είναι ένοχος είναι ο Χ, εκείνη ακριβώς τη στιγμή έρχεται να σου εκθέσει όλα τα στοιχεία και να σου αναλύσει το άτοπο του συλλογισμού σου!
Ο "υγρός θάνατος" είναι η αρχή μιας μεγάλης αγάπης με τη συγγραφέας Ann Cleeves. Μην το αφήσετε να σας ξεφύγει ....
ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ