Ο Πιερ Λεμέτρ έχει την εκπληκτική ικανότητα να προσαρμόζει το ύφος του σαν χαμαιλέοντας ανάλογα με το είδος του μυθιστορήματος που καταπιάνεται. "Καλή αντάμωση εκεί ψηλά", "Τρεις μέρες, μια ζωή", "Αλέξ" είναι τρία από τα βιβλία του που έχω διαβάσει απνευστί και τα οποία αναδεικνύουν περίτρανα τη δύναμη της πένας του, ικανοποιούν απόλυτα τις προσδοκίες του αναγνώστη και παίζουν στην κόψη του ξυραφιού με το αίσθημα δικαίου. Η "Ανν", αν και αποτελεί το τρίτο μέρος μιας τριλογίας (η οποία συμπεριλαμβάνει τους τίτλους "Ιρέν" και "Αλέξ") με κοινό πρωταγωνιστή τον μετρίου αναστήματος αστυνόμο Καμίγ Βεροβέν, στέκεται άνετα και ως αυθύπαρκτη και αυτόνομη ιστορία. Μια ιστορία πλούσια σε ανατροπές, μυστήριο, κινηματογραφική δράση αλλά και έντονες ψυχολογικές διακυμάνσεις που εκτινάσσουν την αγωνία στα ύψη μέχρι την τελευταία αράδα.
Η ζωή της Ανν Φορεστιέ αλλάζει δραματικά όταν γίνεται μάρτυρας μιας θρασύτατης ληστείας σε ένα κοσμηματοπωλείο των Ηλυσίων Πεδίων. Το μένος των ληστών εναντίον της αποτυπώνεται περίτρανα στα ασύλληπτης έκτασης και έντασης χτυπήματα σε όλο της το κορμί, και ιδιαίτερα στο πρόσωπο. Ο αστυνόμος Βεροβέν αποφασίζει να εξιχνιάσει την υπόθεση, χωρίς όμως να αναφέρει σε κανέναν πως η Ανν είναι η σύντροφός του. Η εικόνα της κακοποιημένης γυναίκας ξυπνάει μέσα του μνήμες από το παρελθόν και ρίχνεται με οργή στον εντοπισμό του σεσημασμένου εγκληματία, πριν ο τελευταίος προλάβει να ολοκληρώσει το δολοφονικό του σχέδιο. Το παιχνίδι αλληλοεξόντωσης ξεκινά και οι ισορροπίες ανατρέπονται με αβέβαια αποτελέσματα...
Οι πρώτες πενήντα σελίδες είναι πραγματικά αριστουργηματικές. Είναι σαν μια ταινία δράσης μικρού μήκους που σε καρφώνει στη θέση σου, παίζει με την υπομονή σου, ροκανίζει τον χρόνο και σε προκαλεί να γυρίσεις τις σελίδες για να δεις την κατάληξη της σκηνής. Μα δεν τολμάς να κάνεις αυτό το μοιραίο λάθος και να χάσεις την έκρηξη αδρεναλίνης που σου προκαλούν οι εναλλαγές των εικόνων και η περιγραφή καρέ καρέ της αιματηρής ληστείας. Η συνέχεια εξίσου δυνατή. Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση του δράστη αποτελεί άλλο ένα συναρπαστικό στοιχείο στην εξιστόρηση της ιστορίας, αναδεικνύοντας το θράσος, τον κυνισμό και την ωμότητα που διαθέτει και κυρίως την αποφασιστικότητά του να σκοτώσει ότι στέκεται εμπόδιο στα σχέδιά του. Ταυτόχρονα ο αναγνώστης παρακολουθεί την αποδόμηση του Βεροβέν καθώς πιέζεται χρονικά και συναισθηματικά, και τις σπασμωδικές κινήσεις του που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στο απόλυτο χάος. Οι αντιθέσεις στην ψυχοσύνθεσή των δύο ετερόκλητων -ή μήπως όχι- πρωταγωνιστών είναι έντονες και η ασταθής ψυχολογία της Ανν πυροδοτεί ασύλληπτες καταστάσεις.
Από ένα σημείο κι έπειτα αρχίζεις να υποψιάζεσαι τι ακριβώς συμβαίνει και κουμπώνουν σωστά όλα τα κομμάτια του παζλ, όμως έρχονται στο φως τα ηθικά διλήμματα και τα ερωτηματικά που ψάχνουν απαντήσεις. Η αστυνομική διάσταση εξασθενεί και ενδυναμώνεται η ψυχολογική χροιά της ιστορίας, εστιάζοντας σε βιώματα, μνήμες, ενοχές και λάθη των ηρώων. Η "Ανν" είναι ένα νουάρ μυθιστόρημα που υποβάλλει τον αναγνώστη με την ατμόσφαιρά του και τον παρασύρει στον ρυθμό του και στα βαθιά μυστικά που κρύβει στους κόλπους του.
Κρητικού Κέλλη